Te koop: Land Rover elektrisch ombouw set

De motor en controller zijn verkocht. De adapter voor Siemens motor naar Land Rover versnellingsbak is nog beschikbaar. EVcreate kan hierbij een nieuwe motor en controller regelen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Maak je Land Rover elektrisch met deze plug-and-play aandrijflijn voor o.a. Defender, Range Rover Classic of Discovery. De ombouw set bestaat uit een Siemens motor, bijpassende SevCon Gen 4 Size 8 controller en een adapter voor montage op een Land Rover versnellingsbak.

Wegens veranderde omstandigheden (Lucas rijdt inmiddels in een Tesla Model 3) is deze elektrische aandrijflijn in consignatie te koop.

Inhoud van de set

motor met motorsteun in Land Rover

Indien gewenst bijgeleverd:

  • versnellingsbak (R380)
  • vliegwiel (300Tdi)
  • motorsteun (op basis van 300Tdi ophangpunten) (verzinkt)

Koppeling motor/versnellingsbak en passing in de auto

De motor is gemodificeerd door New Electric waarbij de originele uitgaande splines as aangepast naar een spiebaan waar door middel van een zogenaamde ‘puck’ het vliegwiel tegen gemonteerd is. Hierdoor is de inbouw lengte aanzienlijk verkort. De motor inclusief vliegwiel en adapter ziet er als volgt uit:

Aangepaste Siemens motor met Land Rover adapter

Om de motor in de Land Rover Discovery in te kunnen bouwen is de versnellingsbak ingekort (met een Ashcroft R380 short bellhousing kit) waardoor de motor een stuk verder de tunnel in komt dan de originele verbrandingsmotor. De bak kan bij de set geleverd worden. De totale aandrijflijn combinatie (motor + adapterplaat + contra bellhousing + versnellingsbak) ziet er zo uit:

elektrische Aandrijflijn motor met bak

Ter info het op de foto zichtbare gat van de voormalige startmotor is inmiddels netjes dichtgelast. Ingebouwd valt de motor netjes tussen de versnellingsbak en de vooras.

Land Rover elektrisch ombouw

Geschikte (Land Rover) modellen voor deze ombouw set

De set is nieuw en is momenteel nog ingebouwd in een Landrover Discovery (ex 300Tdi) uit 1997 maar is in vele andere Land Rover modellen in te bouwen. Afhankelijk van het type en bouwjaar is dat ‘bolt on’ of wat meer werk. Een aantal denkbare opties zijn:

  • In combinatie met de bestaande versnellingsbak
    De motor/adapter combinatie heeft het boutpatroon van een 200Tdi/2.5 benzine/diesel motor en past daardoor direct tegen een short R380 of LT77 versnellingsbak en mogelijk ook ook tegen andere versnellingsbakken. Hiermee past de set al in veel Defenders en aantal Range Rover Classics en Discovery’s. Daarnaast is het waarschijnlijk ook mogelijk om de motor direct als vervanging van een 2.25 benzine of diesel motor in een Land Rover Series 2/3 te gebruiken. Ter info: Het koppel en vermogen van de elektromotor zijn instelbaar en aan te passen op de aandrijflijn.
  • In combinatie met andere versnellingsbak
    In combinatie met een (momenteel gemonteerde) korte ‘stumpy’ R380 versnellingsbak (of een LT77) past de set op alle modellen met een LT230 tussenbak. Hiermee past de set op nagenoeg alle Defenders, Range Rover Classics vanaf ~1984 en Discovery 1 en 2.
  • Direct op de tussenbak
    Dit vergt meer werk maar zou afhankelijk van de wensen m.b.t. acceleratie een mogelijkheid zijn.
  • Gebruik in een heel andere voertuig of zelfs vaartuig.
    Hoewel de set momenteel is uitgerust een adapter voor een Land Rover versnellingsbak en vliegwiel is het niet uitgesloten om deze set in een andere auto, bus of b.v. boot in te bouwen. De leverancier van de set heeft de motor reeds ingebouwd in Jaguars, Volvo’s maar vrachtwagens, tractoren en boten. Voor meer informatie zie: New Electric Drivetrain

Waarschijnlijk zijn er nog vele andere combinaties mogelijk, Lucas denkt graag mee.

Motor specificaties

Een elektromotor kenmerkt zich door een hoog koppel vanaf 0 toeren. Bij de Siemens 1PV5135 is dit maar liefst tot 300 Nm piek of 150 Nm continu. Het piek vermogen van de motor is 100 kW. Zie onderstaande curves voor de details.

Koppelcurve

Siemens motor koppelcurve

Vermogenscurve

Siemens motor vermogenscurve

SEVCON Gen4 Size 8 controller

De motor wordt aangestuurd met een bijpassende Sevcon controller. Deze zet de gelijkspanning van het accupakket om naar wisselspanning voor de motor. De controller kan tot 100 kW piek en 60 kW continu leveren en past daarmee goed bij de motor. De controller ondersteunt regeneratief remmen en biedt vele instellingsmogelijkheden.

Meer details en de datasheet zijn te vinden op de Sevcon website: Gen4-S8

Controller handleiding is op aanvraag beschikbaar.

Om aan de hieronder genoemde eisen voor elektromagnetische compatibiliteit dient de Sevcon controller in een metalen behuizing geplaatst te worden. Deze is reeds gemaakt en wordt meegeleverd.

Sevcon controller EMC behuizing dicht
Sevcon controller EMC behuizing open

RDW keuring & EMC certificaat

Om met een auto die is omgebouwd met deze Land Rover elektrisch ombouw set op de Nederlandse weg te mogen rijden, moet de ombouw gekeurd worden door de RDW. Daarbij moet ondermeer voldaan worden aan de eisen voor elektromagnetische compatibiliteit (EMC). De ombouw set kan ik overleg geleverd worden met een EMC certificaat.

Uitbreidbaar naar complete ombouw kit

De aandrijflijn / Land Rover elektrisch ombouw set wordt door Lucas aangeboden en verkocht. Desgewenst kan EVcreate deze aandrijflijn aanvullen met overige benodigde componenten zoals laders, laadaansluiting, batterij management systeem, etcetera om te komen tot een complete set om een Land Rover om te bouwen naar volledig elektrisch.

Verkocht

De motor en controller zijn verkocht.

De adapterplaat is nog beschikbaar desgewenst met een nieuwe motor en controller.

Meerprijs voor de verzinkte motorsteun en (korte R380) versnellingsbak in overleg.

Interesse?

Neem contact op via onderstaand contactformulier.

Plaats een reactie

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00
Op wachtlijst We zullen je informeren zodra er weer voorraad is. Laat hieronder een geldig mailadres achter.