Plaatsen van de iBooster

De moeilijkheid van het installeren van een Tesla iBooster in een andere auto dan een Tesla zal per model variëren. In moderne auto’s die al een geïntegreerde hoofdremcilinder en vacuüm bekrachtiger en vier schijfremmen hadden, is het misschien een bijna directe vervanging. Voor oudere auto’s zijn echter vaak wat meer aanpassingen nodig.

Afmetingen en boutpatroon van de iBooster

Tegenwoordig zijn er twee versies van de iBooster van Bosch, GEN1 en GEN2. De GEN1 is meestal te vinden in de Tesla Model S en de GEN2 in de Tesla Model 3. Beide master cilinders hebben een boring van 26 mm en de gebruikte remnippels zijn M12x1 (aanhaalkoppel 16 Nm). Het is een getrapte hoofdremcilinder die aansluit op de voor- en achterremmen (zie hieronder). In mijn setup resulteerde het intrappen van het rempedaal in een 15 cm3 remvloeistof volumeverplaatsing. In de onderstaande secties vind je de verschillen tussen de twee generaties iBoosters.

GEN1 iBooster

De GEN1 iBooster weegt 5 kg. De lengte van een Tesla Model S-versie van flens tot het uiteinde van het reservoir is 32 cm. Vanuit het midden naar boven is 12,5 cm en naar beneden is 9 cm. De totale breedte is 15,5 cm (midden tot ECU rand is 8,5 cm). De iBooster kan worden gedraaid om de ECU aan de rechter- of linkerkant uit te lijnen.

De hartafstand van de bevestigingsbouten is 72 mm en er worden M8 bouten gebruikt. Een 3 mm stalen GEN1 Tesla iBooster-lasadapter is beschikbaar. Of je kunt er zelf een maken.

Verder is een iBooster GEN1 connector set beschikbaar en ins en outs voor het aansluiten van de bedrading is te vinden in de blogpost “Bedrading aansluiten van de Tesla iBooster“.

GEN1 iBooster mount pattern 1

Voor mijn Volvo Amazon uit 1967 heb ik een adapter ontwikkeld met behulp van een oude originele hoofdremcilinder, wat buis en de bovenstaande lasadapter voor het installeren van de iBooster. Gezien het gewicht van de rembekrachtiger heb ik een extra steun aan de voorkant toegevoegd.

Neem contact met mij op als je ook een dergelijke maatwerk oplossing wenst.


GEN2 iBooster

De GEN2 iBooster weegt 5 kg en de lengte van flens tot het einde van het reservoir is 39 cm maar tot het einde van de hoofdremcilinder is slechts 24 cm. Van het midden naar boven is 10 cm en naar beneden is 16 cm. Totale breedte is 19 cm, maar de ECU oriëntatie is wel een beetje vreemd.

Een connector set is beschikbaar en de ins en outs voor het aansluiten van de bedrading is te vinden in de blogpost “Bedrading aansluiten van de Tesla iBooster“.

GEN2 iBooster
Gen2 iBooster mount flens
Metingen genomen van een Honda Accord Gen2 iBooster en gevalideerd.
Tesla Model 3 iBooster Gen2 flange
Metingen van een Tesla Model 3 Gen2 iBooster.
Flange Gen2 iBooster Peugeot and Citroen DS7
Metingen van een Peugeot 3008 Gen2 iBooster (naar verwachting ook geldig voor de Citroen DS7).

Overwegingen voor duwstang

De iBooster als reissensor aan boord. In de failsafe-modus (dwz zonder correcte CAN-invoer van de auto) wordt de pedaalsensor gebruikt om het niveau van ondersteuning te bepalen. Dit is de reden waarom de iBooster zo populair is in stand-alone implementaties. Tijdens het bestuderen van een iBooster Gen1 merkte ik dat na het inschakelen van de iBooster met een 12V+ contactsignaal (details in Bedrading van de Tesla iBooster) de iBooster begint te kalibreren.

Wanneer de kalibratie mislukt, hoor je een ratelend geluid van de iBooster. Dit gebeurt meestal wanneer er geen druk op de duwstang staat. Zodra er een lichte druk op de duwstang staat (hoeft niet te worden ingedrukt), zou de kalibratie succesvol moeten verlopen.

De ruis kan een ‘sensor buiten bereik’-probleem zijn en kan mogelijk ook aan de andere kant van het meetbereik optreden. Zorg er dus voor dat de pedaalhefboomwerking en dus de maximale weg van de duwstang overeenkomt met de maximale weg van de iBooster.


Maat remleiding

Tesla en vele andere fabrikanten die de iBooster in hun auto’s gebruiken (zie ook Andere iBooster donorvoertuigen) gebruiken grote 6,25 mm remleiding. Bij oudere auto’s komt 3/16″ ofwel 4,75 mm vaker voor. Hoewel er remleiding wartels beschikbaar zijn die zowel de M12x1 schroefdraad in bijvoorbeeld de Tesla hoofdcilinder passen en geschikt zijn voor 4,75mm remleiding, zou ik het niet aanraden. De zitting is bedoeld voor een veel grotere flare. Je kunt bijvoorbeeld M12x1 naar M10x1 verloopstukken gebruiken en vanaf daar M10x1 remwartels gebruiken voor 3/16″ of 4,57 of 5mm remleiding.


iBooster in auto’s met trommelremmen achter

Bij het installeren van een iBooster in een auto die trommelremmen (achter) heeft, zijn wat meer aanpassingen nodig. Hoofdremcilinders voor auto’s met trommelremmen hebben een intern restdrukventiel. Hoofdremcilinders voor auto’s met rondom schijven niet of een met lage tegendruk. Daarom is het toevoegen van een 10 lb restdrukventiel in de remleiding naar achteren aanbevolen. Het voorkomt dat de trommelremveren de remschoenen helemaat terugtrekken en zo hoef je de rempedaal niet onnodig diep in te trappen en verbetert het reactiegevoel van het rempedaal. Zowel positie A als B in het onderstaande diagram zijn voor de restklep mogeljk.

Brake layout schematic with residual valve and proportioning valve

Het bovenstaande diagram toont ook de Wilwood combinatie proportionerende klep (260-11179). Die beschikt over een knop waarmee je de achterremdruk aanpassen (verminderen). Dit helpt bij het finetunen van de remmen aangezien de meeste remkracht van de voorwielen moet komen. EVcreate biedt zowel de restklep als de proportionerende klep.

De combinatie proportionerende klep is voorzien van een 1/8-27 NPT-poort en standaard een remlichtschakelaar. De aanlsuiting kan echter ook worden gebruikt om een druktransducer vast te monteren (via een adapter). In veel controllers of voertuigregeleenheden kan het signaal van de remdrukopnemer worden gebruikt om regeneratief remmen te activeren wanneer hydraulisch remmen wordt gebruikt.

Controleer de maximale druk van je remsysteem om er zeker van te zijn dat de door jou geselecteerde sensor voldoende bereik heeft.


Slotwoord installeren van een iBooster

Tot slot geef ik de voorkeur aan de GEN1 iBooster vanwege de handigere afmetingen en remvloeistofreservoir oriëntatie. Gezien het aantal Model 3’s dat momenteel door Tesla wordt geproduceerd, zou de GEN2 wel eens gemakkelijker beschikbaar kunnen worden. Ik kijk ernaar uit in een reactie te vernemen hoe jij de iBooster ingebouwd hebt.

Speciale implementaties

Mocht je geen ruimte hebben voor het implementeren van de iBooster in lijn met de rempedaal duwstang, dan kun je een hydraulische master/slave setup overwegen zodat de iBooster in feite overal geplaatst kan worden. Dit geldt meestal voor auto’s met een externe vacuümbekrachtiger of zonder bekrachtiger. Of als je ruimte moet maken voor batterijen bakken.

Blogserie over rembekrachtiging

  1. Vacuüm rembekrachtiging
  2. Elektrische rembekrachtiging
  3. Plaatsen van de iBooster
  4. Bedrading aansluiten van de Tesla iBooster
  5. Prestatietest van de Tesla iBooster
  6. CAN aansturing van de iBooster
  7. Andere iBooster-donorvoertuigen

Plaats een reactie

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00
Op wachtlijst We zullen je informeren zodra er weer voorraad is. Laat hieronder een geldig mailadres achter.