Elektrische rembekrachtiging

In mijn vorige post over vacuüm rembekrachtiging heb ik gekeken naar verschillende vacuümpomps. In sommige gevallen kan het een valide en goedkope oplossing zijn en is de herrie en mindere remprestaties aanvaardbaar. Ik wilde hoe dan ook het “prrrrr” geluid voorkomen zodra je de auto aanzet en keek naar alternatieven. Geen gebruik maken van vacuüm ondersteunde rembekrachtiging kan ook zeer relevant zijn voor muscle cars of hot-rods waar vacuümdruk of ruimte (of beide) beperkt zijn.

Ik heb een quickscan gedaan van drie opties:

  1. Op zich staande hydraulische pomp,bijpassende hoofdcilinder en accumulator. Bijvoorbeeld van ABS Powerbrakes kun je hunElectric High Power Electric Brake Systemkopen. Een van de nadelen is de prijs van ongeveer € 1500 en in mijn geval de aanpassingen die nodig waren.
  2. Hydroboost, waar de oliedruk van de stuurbekrachtigingspomp wordt gebruikt voor rembekrachtiging. Aangezien ik al elektrische stuurbekachtiging (EPAS) had, was dat ook niet echt een optie.
  3. Elektrische rembekrachtiging, dat leek ideaal, gewoon 12V erin en klaar, net zoals de stuurbekrachtiging.

Dus ik wilde elektrische rembekrachtiging.

Beschikbare elektrische rembekrachtiging?

Mijn volgende vraag was: welke auto’s hebben elektrische rembekrachtiging en keek naar de volgende opties.

Lexus: Eerst keek ik naar de systemen die in een Lexus worden gebruikt omdat ze een ‘drive by wire’ filosofie hebben, maar het bleek dat het het gebruik van meerdere componenten zou vereisen.

Ford: Het eerste type Ford Scorpio (1985-1994) had elektrische rembekrachtiging. Voordeel is dat het een op zich staand systeem is en ik zo zelfs eenvoudig ABS kon implementeren.

Ford Scorpio remmen

Qua gewicht van de auto zou dat heel mooi overeenkomen. Helaas kon ik geen nieuwe onderdelen vinden van het systeem. En 25-jaar oude onderdelen zoeken en gebruiken was niet echt een optie.

iBooster: Uiteindelijk de iBooster gemaakt door Bosch. Het is een indrukwekkend stukje techniek.

In de video wordt GEN 1 iBooster getoond en gebruikt in de Tesla Model S met Autopilot, in de model X, Chevrolet Bolt en Malibu en Honda CR-V.

Hij kan worden gebruikt in “failsafe” modus waarbij alleen aansluiten van de pedaal sensor op de iBooster en 12V nodig is.

Conclusie: iBooster = go!

Dus mijn conclusie was: elektrische rembekrachtiging met behulp van de Tesla iBooster was de beste manier voor mijn EV conversie project.

Blogserie over rembekrachtiging

  1. Vacuüm rembekrachtiging
  2. Elektrische rembekrachtiging
  3. Plaatsen van de iBooster
  4. Bedrading aansluiten van de Tesla iBooster
  5. Prestatietest van de Tesla iBooster
  6. CAN aansturing van de iBooster

Plaats een reactie

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00
Op wachtlijst We zullen je informeren zodra er weer voorraad is. Laat hieronder een geldig mailadres achter.