Bedrading aansluiten van de Tesla iBooster

In 2020 publiceerde ik deze blogpost als “Bedrading aansluiten van de Tesla iBooster”. Tesla was destijds een van de eerste met de Bosch iBooster. Nu (januari 2024) is het tijd om deze blogpost te updaten naar “Bedrading aansluiten van de Tesla iBooster”. Veel andere OEM’s gebruiken nu ook de iBooster. Hoewel de CAN-berichten allemaal verschillend zijn, gebruiken veel OEM’s dezelfde manier van aansluiten. Maar tegenwoordig beginnen er verschillen te ontstaan. Ik heb de volgende variaties gezien: :

  1. Tesla, Honda, Volkswagen, enz.
  2. Toyota Yaris (Gen 2, ook andere pedaal travel sensor aansluiting)
  3. Renault Zoë
  4. Peugeot 5008 / 308 / Citroën DS7

Ik zal deze blogpost geleidelijk uitbreiden en bedrading en andere verschillen tussen modellen van de verschillende donoren uitleggen. Alle informatie die je hierover hebt is welkom!

De iBooster gemakkelijk aansluiten

De meeste iBoosters die je op eBay of elders kunt kopen, worden geleverd zonder connectors. Als je geluk hebt zitten de stekkers en een kort stukje bedrading er wel bij. In dat geval moet je nog steeds die draden verlengen om hem aan je kabelboom te maken. En waar welke draad moet waar eigenlijk op aangesloten worden? Dit artikel legt uit hoe je de Tesla iBooster en andere OEM’s in je auto kunt aansluiten.

Het wordt relatief eenvoudig dankzij de GEN1 connector set en de GEN2 connector set van EVcreate. Deze sets bevatten alle connectoren, terminals / krimp pinnen, afdichtingen en blind pluggen. Bovendien u de iBooster zo volledig integreren in je eigen kabelboom.

Stand alone-modus: geen CAN-BUS nodig

De iBooster ECU heeft twee CAN-BUS aansluitingen die zijn aangesloten op respectievelijk de algemene auto-CAN en de Yaw sensor. Hier worden deze twee niet gebruikt en in plaats van krimp terminals zitten er voor deze vier ingangen blindpluggen in de connector sets. In plaats daarvan gebruiken we de ‘failsafe mode’ van de iBooster. In die modus gebruikt de iBooster gewoon het signaal van de (op/in de iBooster geïntegreerde) rempedaalsensor. Verder vereist het 12V + en GND. Hieronder wordt het aansluiten verder in detail uitgewerkt. Het is mogelijk om de iBooster via CAN aan te sturen, maar duiken we later nog in. Elke input of ervaring op dat vlak is welkom.

Voor een groot deel is de bedrading van GEN1 en GEN2 rembekrachtiger identiek. Belangrijkste verschil is dat de GEN2 niet langer pin 17 gebruikt voor permanente 12V+ naar de ECU en vooral de connector van de rempedaal sensor anders is en de draden anders zitten aangesloten. De travel sensor zelf is onderdeel van de iBooster, zie onderstaande foto’s. Hij is alleen niet intern verbonden, dus je moet hem bedraden.

Travel sensor iBooster Gen1
Travel sensor iBooster Gen1
Travel sensor iBooster Gen2
Travel sensor iBooster Gen2

Hieronder vind je gedetailleerde instructies en pinout informatie voor beide varianten.

GEN1 iBooster bedrading

iBooster ECU connector draadinvoer weergave
Draad invoer kant

Elektronische controle eenheid (ECU)

  • 1 = 12V+ permanent, 40A gezekerd
  • 2 = Pedaalsensor 1
  • 8 = Pedaalsensor 3
  • 9 = GND
  • 17 = 12V+ permanent, 5A gezekerd
  • 20 = 12V+ ontsteking, 5A gezekerd
  • 22 = Pedaalsensor 2
  • 23 = Pedaalsensor 4
iBooster rempedaal sensor connector

Pedaal sensor

  1. naar ECU 2
  2. naar ECU 22
  3. naar ECU 8
  4. naar ECU 23

Aanbevolen draaddiktes

Ten eerste de hoofdstroompennen (1 en 9) met de grootste terminals (4,8 spade) voor 2,5 – 4 mm² draad (Tesla gebruikt 4 mm2). De afdichtrubbers zijn voor een buitendiameter van Ø3,4 – Ø3,7 mm. Ten tweede pin 17 (de extra 12V+ permanent), de medium terminal (2,8 spade), is voor 1,5 – 2,5 mm² draad is en de afdichting voor Ø2.0 – Ø2.7 mm. Ten slotte in de kleine terminals (1,5 spade) voor de 12V van de ontsteking en de pedaal sensor gaat 0,35 – 0,5 mm² draad en past een draad diameter van Ø1,6 – Ø1.9 in de afdichting. Ongebruikte ingangen kunnen worden afgesloten met de juiste blind pluggen uit de sets.

GEN2 iBooster bedrading

iBooster ECU connector draadinvoer weergave
Draad invoer kant
  • 1 = 12V+ permanent, 40A gezekerd
  • 2 = Pedaalsensor 2
  • 8 = Pedaalsensor 4
  • 9 = GND
  • 20 = 12V+ ontsteking, 5A gezekerd
  • 22 = Pedaalsensor 1
  • 23 = Pedaalsensor 3
GEN2 iBooster pedal sensor connector
  1. ECU 22
  2. ECU 2
  3. ECU 23
  4. ECU 8

Ten eerste identiek aan de GEN1, pin 1 en 9 zijn de grote terminals (4,8 spade) en zijn bedoeld voor 2,5 – 4 mm² draad (Tesla gebruikt 4 mm2) en de afdichting in de kit accepteert een buitendiameter van Ø3,4 – Ø3,7 mm. De GEN2 iBooster maakt geen gebruik van pin 17 (middelgrote terminal). Ten tweede de kleine terminals (1,5 spade) voor de 12V van de ontsteking en de pedaalsensor is voor 0,35 – 0,5 mm² draad met buitendiameter Ø1,6 – Ø1.9 voor de afdichting. Tot slot bevat de connectorset voor ongebruikte ingangen de juiste blindpluggen.

iBooster stroomverbruik

Tesla gebruikt een 40A zekering voor de hoofdstroom en 5A voor de ontsteking en in het geval van de GEN1 de secundaire 12V permanent ook 5A. Voor de GEN1 is na het uitschakelen van de ontsteking uit de stroom nog kort 250 mA en daalt dan tot 1,2 mA.

Blogserie over rembekrachtiging

  1. Vacuüm rembekrachtiging
  2. Elektrische rembekrachtiging
  3. Plaatsen van de iBooster
  4. Bedrading aansluiten van de Tesla iBooster
  5. Prestatietest van de Tesla iBooster
  6. CAN aansturing van de iBooster
  7. Andere iBooster-donorvoertuigen

Disclaimer/warning that is not only valid for this article but applies in general.

It is the sole responsibility of the person or company selecting or installing any component or kit in any car modification or upgrade (like brakes, drivetrain, etcetera) to determine the suitability of the component or kit for that particular application. Especially when using parts or components that were not directly designed for use in that specific brand or model. If you are not sure how to safely use a part, component or kit, you should not install or use it. Do not assume anything. Inspiration and information found on this website, elsewhere or examples that others are using a part, component or kit does not guarantee proper installation or match with your particular setup.

 

Plaats een reactie

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00
Op wachtlijst We zullen je informeren zodra er weer voorraad is. Laat hieronder een geldig mailadres achter.