Bedrading aansluiten van de Tesla iBooster

De meeste Tesla iBoosters die je op eBay of elders kunt kopen zijn zonder connectoren. Als je geluk hebt zitten de stekkers en een kort stukje bedrading er wel bij. In dat geval moet je nog steeds die draden verlengen om hem aan je kabelboom te maken. En waar welke draad moet waar eigenlijk op aangesloten worden? Dit artikel beschrijft in detail hoe je de Tesla iBooster in je auto kunt aansluiten.

Het wordt reltief eenvoudig dankzij de GEN1 connector set en de GEN2 connector set van EVcreate. Deze sets bevatten alle connectoren, terminals / krimp pinnen, afdichtingen en blind pluggen. Bovendien u de iBooster zo volledig integreren in je eigen kabelboom.

Stand alone-modus: geen CAN-BUS nodig

De iBooster ECU heeft twee CAN-BUS aansluitingen die zijn aangesloten op respectievelijk de algemene auto-CAN en de Yaw sensor. Hier worden deze twee niet gebruikt en in plaats van krimp terminals zitten er voor deze vier ingangen blindpluggen in de connector sets. In plaats daarvan gebruiken we de ‘failsafe mode’ van de iBooster. In die modus gebruikt de iBooster gewoon het signaal van de rempedaalsensor. Verder vereist het 12V + en GND. Hieronder wordt het aansluiten verder in detail uitgewerkt. Het is mogelijk om de iBooster via CAN aan te sturen, maar duiken we later nog in. Elke input of ervaring op dat vlak is welkom.

Voor een groot deel is de bedrading van GEN1 en GEN2 rembekrachtiger identiek. Belangrijkste verschil is dat de GEN2 niet langer pin 17 gebruikt voor permanente 12V+ naar de ECU en vooral de connector van de rempedaal sensor anders is en de draden anders zitten aangesloten. Hieronder vind je gedetailleerde instructies voor beide varianten.

GEN1 iBooster bedrading

iBooster ECU-connector draadinvoer weergave
Draad invoer kant
  • 1 = 12V+ permanent, 40A gezekerd
  • 2 = Pedaalsensor 1
  • 8 = Pedaalsensor 3
  • 9 = GND
  • 17 = 12V+ permanent, 5A gezekerd
  • 20 = 12V+ ontsteking, 5A gezekerd
  • 22 = Pedaalsensor 2
  • 23 = Pedaalsensor 4
iBooster rempedaal sensor connector
  1. ECU 2
  2. ECU 22
  3. ECU 8
  4. ECU 23

Aanbevolen draaddiktes

Ten eerste de hoofdstroompennen (1 en 9) met de grootste terminals (4,8 spade) voor 2,5 – 4 mm² draad (Tesla gebruikt 4 mm2). De afdichtrubbers zijn voor een buitendiameter van Ø3,4 – Ø3,7 mm. Ten tweede pin 17 (de extra 12V+ permanent), de medium terminal (2,8 spade), is voor 1,5 – 2,5 mm² draad is en de afdichting voor Ø2.0 – Ø2.7 mm. Ten slotte in de kleine terminals (1,5 spade) voor de 12V van de ontsteking en de pedaal sensor gaat 0,35 – 0,5 mm² draad en past een draad diameter van Ø1,6 – Ø1.9 in de afdichting. Ongebruikte ingangen kunnen worden afgesloten met de juiste blind pluggen uit de sets.

GEN2 iBooster bedrading

iBooster ECU-connector draadinvoer weergave
Draad invoer kant
  • 1 = 12V+ permanent, 40A gezekerd
  • 2 = Pedaalsensor 2
  • 8 = Pedaalsensor 4
  • 9 = GND
  • 20 = 12V+ ontsteking, 5A gezekerd
  • 22 = Pedaalsensor 1
  • 23 = Pedaalsensor 3
GEN2 iBooster pedal sensor connector
  1. ECU 22
  2. ECU 2
  3. ECU 23
  4. ECU 8

Ten eerste identiek aan de GEN1, pin 1 en 9 zijn de grote terminals (4,8 spade) en zijn bedoeld voor 2,5 – 4 mm² draad (Tesla gebruikt 4 mm2) en de afdichting in de kit accepteert een buitendiameter van Ø3,4 – Ø3,7 mm. De GEN2 iBooster maakt geen gebruik van pin 17 (middelgrote terminal). Ten tweede de kleine terminals (1,5 spade) voor de 12V van de ontsteking en de pedaalsensor is voor 0,35 – 0,5 mm² draad met buitendiameter Ø1,6 – Ø1.9 voor de afdichting. Tot slot bevat de connectorset voor ongebruikte ingangen de juiste blindpluggen.

iBooster stroomverbruik

Tesla gebruikt een 40A zekering voor de hoofdstroom en 5A voor de ontsteking en in het geval van de GEN1 de secundaire 12V permanent ook 5A. Voor de GEN1 is na het uitschakelen van de ontsteking uit de stroom nog kort 250 mA en daalt dan tot 1,2 mA.

Blogserie over rembekrachtiging

  1. Vacuüm rembekrachtiging
  2. Elektrische rembekrachtiging
  3. Plaatsen van de iBooster
  4. Bedrading aansluiten van de Tesla iBooster
  5. Prestatietest van de Tesla iBooster
  6. CAN aansturing van de iBooster

Disclaimer/waarschuwing die niet alleen geldig is voor dit artikel, maar ook van toepassing is in het algemeen.

Het is de verantwoordelijkheid van de persoon of het bedrijf die een kit of onderdeel selecteert of installeert voor een wijziging of upgrade (zoals remmen, aandrijflijn, etcetera) om de geschiktheid van het onderdeel of kit voor die specifieke toepassing te bepalen. Vooral bij het gebruik van onderdelen of componenten die niet direct zijn ontworpen voor gebruik in dat specifieke merk of model. Als je niet zeker weet hoe u een onderdeel, component of kit veilig kunt gebruiken, moet je het niet installeren of gebruiken. Neem niets zondermeer voor waar aan. Inspiratie en informatie gevonden op deze website, elders of voorbeelden van anderen die een onderdeel, component of kit gebruiken garandeert geen goede installatie of match met jouw specifieke setup.

 

Plaats een reactie

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00
Op wachtlijst We zullen je informeren zodra er weer voorraad is. Laat hieronder een geldig mailadres achter.